Als je wilt begrijpen hoe bezoekers met je website omgaan, raadpleeg dan je Google Analytics. Dankzij de mogelijkheid om UTM-parameters bij te houden, kun je veel broodnodige gegevens verkrijgen.
Welke UTM-tags kunnen worden bijgehouden in Google Analytics? Je kunt alle 5 parameters in Google Analytics volgen: bron, medium, campagne, term en inhoud. Onthoud dat je in het geval van Universal Analytics minstens twee parameters nodig hebt: utm_source en utm_medium zijn vereist. Voor GA4 heb je één parameter nodig, en het is aan jou om te kiezen welke je wilt gebruiken.
Laten we eens kijken hoe je UTM-tracking kunt instellen in Google Analytics.
Hoe links volgen met UTM in Google Analytics Bouw je UTM-getagde link met behulp van een UTM-builder tool of voeg handmatig UTM-parameters toe aan je links. Gebruik de UTM-getagde link in je marketingcampagnes, zoals e-mailnieuwsbrieven, social media posts of betaalde zoekadvertenties. Log in op je Google Analytics-account om de resultaten van de campagnes te analyseren. Waar kun je UTM-parameters vinden in Google Analytics Universal Analytics:
Log in op je Google Analytics-account en ga naar het gedeelte “Acquisitie” in het menu aan de linkerkant. Klik op “Campagnes” om een rapport te bekijken van alle met UTM-parameters getagde campagnes. Klik op de specifieke campagne die je wilt analyseren om meer gedetailleerde informatie te bekijken, zoals verkeersbronnen, paginaweergaven, bouncepercentage en conversies. GA4:
In GA4 kun je UTMs volgen in alle 3 Acquisitie-rapporten: Overzicht, Gebruikersacquisitie en Verkeersacquisitie. UTM-parameters zijn ook te vinden in DebugView voor page_view-evenementen in realtime.
Haal het maximale uit UTM-tracking in Google Analytics en ontdek waardevolle inzichten in het gedrag van je bezoekers!